Bez kategorii,  LUBIN,  Wycieczki

MASOWIEC M/S "ZAGŁĘBIE MIEDZIOWE"

       „Zagłębie górnicze, metalurgiczne, miedziowe powinno posiadać jako atrybut swojego politycznego i społecznego znaczenia również to okno na świat w postaci własnego statku” Edward Gierek

M/S "Zagłębie Miedziowe"
M/S „Zagłębie Miedziowe” na redzie

          Taka polityczna interwencja samego I Sekretarza PZPR spowodowała, iż w dniu 31.07.1970 roku w Szczecinie zwodowano masowiec, któremu nadano imię M/S „Zagłębie Miedziowe”. Statek wyprodukowała stocznia im. Komuny Paryskiej w Gdyni, a matką chrzestną jednostki została mieszkanka Lubina – Janina Durkaw uznaniu społecznej postawy i za zaangażowanie w wykonywaniu zawodu„. Pani Janina z zawodu była flotatorką w Zakładzie Przeróbki Mechanicznej w „ZG Lubin”, była też pionierką w ZG „Lena”.

S.Tokarczuk wraz z panią Z. Pieńkowską opowiadają o statku (źródło: youtube.pl)
S.Tokarczuk wraz z panią Z. Pieńkowską opowiadają o statku (źródło: youtube.pl)

       Jednym z inicjatorów budowy statku był dr Stanisław Tokarczuk, który tak wspomina tamte czasy: „W (19)68 roku znalazłem informację, że są Drobnicowce, dwa statki M/S „Legnica” i M/S „Głogów”. I na spotkaniu Towarzystwa Miłośników Ziemi Lubińskiej powiedziałem, że warto zabiegać. I Zdzisław Jurczyk, a on był Sekretarzem propagandy, partyjnym, ale równocześnie otwartym na świat człowiekiem i właściwie kupił ten pomysł(…)”

         Statek pierwotnie nazywać się miał „Ziemia Białostocka” i dopiero po wyżej cytowanej interwencji Gierka, napisy skuto i zamieniono na „Zagłębie Miedziowe”, choć TMZL zabiegało o nazwę M/S „Lubin”.

            Jako, że okręt był dumą mieszkańców Lubina, od samego początku marynarze i kapitanowie niejednokrotnie przyjeżdżali do Lubina, na zaproszenie I Liceum Ogólnokształcącego w Lubinie, z którym nawiązano szerokie kontakty. To dzięki wizytom marynarzy w Liceum, kilkoro absolwentów zamarzyło o pływaniu po morzach i oceanach i po ukończeniu szkół morskich w Szczecinie, Gdyni czy Gdańsku,  pływali pod banderami całego świata. Inicjatorką kontaktów I LO ze statkiem była legendarna nauczycielka biologii i późniejsza dyrektor szkoły – pani Zofia Pieńkowska. Do dziś w annałach szkolnych znajduje się spora liczba listów, pocztówek wysłanych ze statku do I LO z najdalszych zakątków świata.

Parametry jednostki
Parametry jednostki M/S „Zagłębie Miedziowe”

               Statek M/S „Zagłębie Miedziowe” pływał przewożąc przede wszystkim zboże, do czego był przeznaczony, nigdy nie przewoził miedzi 😉 Mało znanym i  smutnym faktem z jego służby była w dniu 15.07.1991 roku śmierć na pokładzie statku jednego z marynarzy Tomasza Selerskiego. Inną ciekawostką i tajemnicą poliszynela jest to, że na pokładzie statku być może przemycano kontrabandę. Do zaprzyjaźnionych krajów komunistycznych szmuglowano m.in. broń.

             Inną pozostałością po zezłomowanym w dniu 01.07.1998 okręcie jest nagranie z Radia Szczecin z dnia 04.01.1993: „Od ponad 20 lat M/S „Zagłębie Miedziowe” sławi na morzach i oceanach miedziowe górnictwo. Świąteczne życzenia przekazała marynarzom za pośrednictwem Radia „Szczecin” wiceprezes Zarządu Kombinatu Górniczo-Hutniczego Miedzi „Polska Miedź” SA Katarzyna Muszkat. Masowiec „Zagłębie Miedziowe” (długości 188 m) został zbudowany w gdyńskiej Stoczni im. Komuny Paryskiej, zwodowano go 31 sierpnia 1971 r. Pracuje na nim 33 marynarzy pod dowództwem kapitana Leszka Ptaka. Statek przewozi głównie zboże (A) Od ponad 20 lat M/s ,Zagłębie Miedziowe’ sławi na morzach i oceanach miedziowe górnictwo” 

Górnicy z Lubina z wizytą na statku M/S "Zagłębie Miedziowe"
Górnicy z Lubina oraz hutnicy  z wizytą na statku M/S „Zagłębie Miedziowe”

              Dziś nie ma śladu po statku, w 1998 roku został przysłowiowo pocięty na żyletki, jednak każda informacja o tej jednostce jest znaczącą informacją dla mieszkańców Lubina. Mówi Dariusz Wyborski, rzecznik prasowy KGHM Polska Miedź SA : „(…)Byliśmy (wtedy w latach 70-tych) dumni, że to „Zagłębie Miedziowe” pływa po całym świecie, wtedy podróżowanie to była raczej abstrakcja(…)każdy wzdychał, tęsknił do widokówek, które „Zagłębie Miedziowe” i marynarze nam do szkoły przysyłali…”

             Jest jeszcze jeden okręt, obecnie pływający pod auspicjami miedziowego holdingu, to „Polska Miedź” kapitana Tomasza Cichockiego, który na tej jednostce jako szósty Polak samotnie opłynął świat. To współczesna opowieść o statku niejako pod lubińską banderą. Pamiętamy jednak o masowcu „Zagłębie Miedziowe”.

Na podstawie:

1.       Wywiad z dr Stanisławem Tokarczukiem, przez Andrzeja Andrzejewskiego w Radio Wrocław z dnia 26.05.2011, patrz: http://www.prw.pl/articles/view/14450/Zaglebiem-Miedziowym-w-swiat

2.       Film „List do marynarzy: Historia masowca” Telewizja Regionalna 2012 Na youtube.pl (patrz: https://www.youtube.com/watch?v=cRlZ2ZGSanc )

3.      Publikacja „Kobieta okręgu przemysłowego, przodownica pracy,  działaczka społeczna, organizatorka życia domowego” Barbara Techmańska, w „Pamięć i Przyszłość” nr 19 (1/13) ”Być kobietą na Ziemiach Zachodnich”

4.      Zdjęcia : „Polska Miedź” pod kierownictwem doc. dra inż. Kazimierza Franasika, Wrocław, Krajowa Agencja Wydawnicza 1976.

7 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *